09.01.2018
Uniwersytety Trzeciego Wieku (UTW) – co to właściwie jest
Obecnie coraz częściej mówi się o konieczności kształcenia się przez całe życie. Oczywiście wielu z nas buntuje się wewnętrznie na hasło, że zamiast w końcu odpocząć, na emeryturze powinien znów się edukować. Jednak korzyści związane z kształceniem przez całe życie przeważają nad mankamentami.
Jakie Uniwersytety Trzeciego Wieku? Przecież mamy XXI wiek... Skąd to się wzięło?
Nie do końca najnowszy wymysł
Wbrew powszechnym opiniom, Uniwersytety Trzeciego Wieku nie są nowym pomysłem. Pierwsze tego rodzaju instytucje powstawały w Europie Zachodniej już ponad 40 lat temu. Co ciekawe Polska była trzecim krajem na świecie (po Francji i Belgii), w którym idea Uniwersytetów Trzeciego Wieku była krzewiona – pierwsza taka instytucja powstała już w 1975 roku. Prawdziwa ekspansja tego rodzaju instytucji miała miejsce w Polsce w latach 90’, niemniej ogromnym, a wręcz rosnącym zainteresowaniem cieszą się po dziś dzień.
Pomysł UTW stanowi odpowiedź na zjawisko starzenia się społeczeństwa, czyli wzrostu liczby osób w wieku poprodukcyjnym w stosunku do osób młodszych, przy jednoczesnym marginalizowaniu tych osób czy wręcz ich wykluczeniu.
Powołanie rozmaitych instytucji o charakterze UTW, miało umożliwić zaspokojenie potrzeb współczesnych Seniorów – w tym możliwości realizacji młodzieńczych marzeń, uzupełnienia braków w wiedzy, powstałych na wcześniejszych etapach edukacji, jak też związanych z dynamicznym postępem technicznym, czy naturalnej u każdego człowieka, potrzeby poznawania świata. Ważnym elementem jest też motywacja do dalszego działania oraz możliwość nawiązywania i podtrzymywania więzi towarzyskich.
Pomysł UTW stanowi odpowiedź na zjawisko starzenia się społeczeństwa, czyli wzrostu liczby osób w wieku poprodukcyjnym w stosunku do osób młodszych, przy jednoczesnym marginalizowaniu tych osób czy wręcz ich wykluczeniu.
Powołanie rozmaitych instytucji o charakterze UTW, miało umożliwić zaspokojenie potrzeb współczesnych Seniorów – w tym możliwości realizacji młodzieńczych marzeń, uzupełnienia braków w wiedzy, powstałych na wcześniejszych etapach edukacji, jak też związanych z dynamicznym postępem technicznym, czy naturalnej u każdego człowieka, potrzeby poznawania świata. Ważnym elementem jest też motywacja do dalszego działania oraz możliwość nawiązywania i podtrzymywania więzi towarzyskich.