Aktualności wróć do listy
17.11.2017

Aby język giętki wypowiedział wszystko to, co pomyśli głowa… czyli wzbogacamy słownictwo naszego dziecka

Podstawa programowa stawia przed naszym dzieckiem wyraźne wymagania – już w momencie rozpoczęcia szkolnej edukacji, powinien dysponować odpowiednim, dosyć bogatym zasobem słownictwa, tak, by umieć precyzyjnie wyrażać swe myśli… Jak jest w rzeczywistości – wiemy wszyscy. Można mieć wątpliwości, czy nawet gimnazjaliści spełniają ten wymóg.
We wstępie powiedzieliśmy, że problemy z precyzyjnym wyrażaniem się mają nawet gimnazjaliści. Z pewnością w stwierdzeniu tym jest wiele prawdy, ale zdecydowanie jest ona niepełna. Uściślając – gdyby precyzyjnie przyjrzeć się podstawie programowej – wielu z nas nawet nie powinno rozpocząć edukacji w szkole podstawowej. Cóż. Brzmi to dosyć dziwnie, ale tak jest.
Nie ukrywajmy, że zdecydowana większość z nas coraz częściej ma problemy np. z napisaniem prostego pisma urzędowego, a nawet kartki z życzeniami, a w przypadku rozmów jest niewiele lepiej. Często brakuje nam właściwego określenia na coś, za to nagminnie używamy słów obcojęzycznych, tudzież wręcz wyrazów nieistniejących w żadnym słowniku. A z krzyżówkami, rebusami itp. zapewne sporej grupie z nas też nie idzie najlepiej. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by akurat w tym aspekcie rozwijać się z naszym Dzieckiem.

Jakie są przyczyny zubożenia słownictwa naszych dzieci (i naszego też)?

Bierzmy przykład ze starszych… gorzej, gdy dobrego przykładu brak

W przypadku dzieci przyczyn jak zawsze jest mnóstwo – niemniej z pewnością na czoło wysuwa się jeden drobiazg, który już niejednokrotnie sygnalizowaliśmy… Dzieci biorą z nas przykład. Jeśli widzą, że my namiętnie posługujemy się skrótami myślowymi, zamiast rozmawiać piszemy SMSy (których treść z ortografią i gramatyką niewiele ma wspólnego), przenosimy to też na maile... Odpowiedź nasuwa się sama. Oczywiście to nie jedyne źródło problemu. Często w domach, w których bardzo dba się o język i poprawne wysławianie, dzieci też – pod wpływem kolegów, mody, niektórych mediów – nie widzą powodów by się wysilać.

Książka… a cóż to takiego?

Zarówno u dorosłych, jak też dzieci kolejnym ważnym problem jest czytanie coraz mniejszej ilości książek. Nie czytamy książek, gazet, nawet artykułów w Internecie (wygodniej obejrzeć filmik). Krzyżówki rozwiązujemy chętnie – ale do momentu, gdy trzeba zajrzeć do słownika bądź encyklopedii (no – dla wielu naszych dzieci sama nazwa tych ksiąg to już bardzo obco brzmiące słowo). Dochodzi tutaj często bardzo niska jakość artykułów w Internecie, jak też mniejszy nacisk kładziony na te kwestie w szkole (materiału do nauczenia dzieci jest tak wiele, że fizycznie nawet nie ma kiedy zwracać uwagi na elementarne kwestie).

Zaburzenia i problemy zdrowotne

No, oczywiście tutaj dochodzą jeszcze różne zaburzenia sensomotoryczne u naszych dzieci, dysleksja, zaburzenia (pamiętajmy, że to tylko utrudnienia, a nie całkowity brak możliwości). Nie bez znaczenia są tutaj wady artykulacyjne, czy inne zaburzenia.

Jak zawsze ponarzekaliśmy, powiedzieliśmy sporo o przyczynach problemów (choć są dużo głębsze). W kolejnym artykule przejdziemy jednak do kwestii wzbogacania słownictwa i mowy naszych dzieci (przy okazji naszej też).
Kto fajruje w kwietniu?
Kto fajruje w kwietniu?
Śląski Gwiazdozbiór
Śląski Gwiazdozbiór
Słowniczek: z naszego na polski i z polskiego na nasze
Słowniczek: z naszego na polski i z polskiego na nasze

Lista przebojów

1.
Paweł GołeckiGóralski zew
2.
Edek DworniczekOdyseja do gwiazd
3.
Dawid JaniakNie przestanę kochać Ciebie
4.
Damian HoleckiCanto Della Terra
5.
Ryszard SawickiOstatni wakacyjny dzień
6.
Izabela FojcikNa zawsze Ty i ja
7.
StachLusia
8.
Michalina Starosta i Marcin JanotaWróć do mnie Kochany
9.
Alpina ShowMoja Lady
10.
Stiff CapellaBo mi dobrze tu
11.
Edek SikoraNiebieskie łąki
12.
Golden MixTańczę dla Ciebie
13.
Kamil Roch Karolczuk, Joanna WojtaszewskaNinon, ach uśmiechnij się
14.
AlinaNic na siłę
15.
Andy & LuciaZ Tobą być

Sonda

Wybierz najlepszą piosenkę o wiośnie [głosujemy raz na dobę]