Aktualności wróć do listy
01.12.2017

By nasze dziecko umiało zbudować wypowiedź...

Wielu z nas coraz częściej łapie się na tym, że rozwiązując krzyżówkę czy tworząc wypowiedź pisemną, nie możemy sobie przypomnieć jakiegoś terminu. Niemniej w ostateczności nasz zasób słownictwa pozwala nam na zbudowanie wypowiedzi, w której potrafimy przekazać innym naszą główną myśl w sposób zrozumiały dla ogółu społeczeństwa, zgodnie z przyjętymi normami. Pytanie brzmi, czy aby na pewno za kilka lat temu zadaniu sprostają nasze dzieci.
Ostatnim razem udzieliliśmy już kilka wskazówek w jaki sposób możemy pomóc naszemu dziecku wzbogacić zasoby słownictwa. Niestety współcześnie wiele czynników oddziałuje na niekorzyść naszych zasobów leksykalnych oraz sposobów wysławiania się. O ile my, jako dorośli (na ogół) potrafimy rozgraniczyć styl wypowiedzi w SMS-ie do kolegi od oficjalnego pisma do urzędu, to niestety młodzi ludzie mają z tym znacznie większe problemy.
Wspomnieliśmy, że bardzo dużą rolę odgrywa tutaj czytanie jakiejkolwiek literatury, jak też dbanie, by nasze dziecko tworząc wypowiedzi (w mowie i na piśmie) posługiwało się pełnymi zdaniami.

Co jeszcze może okazać się pomocne?

  • Zachęcaj dziecko do budowania samodzielnych dłuższych wypowiedzi – może np. streścić obejrzany film, opowiedzieć o dniu w szkole czy przedszkolu.
  • Poprawiaj błędy dziecka – na bieżąco poprawiaj dziecko, gdy zrobi jakiś błąd w swojej wypowiedzi. Ważne, by błędna forma nie utkwiła w jego świadomości – wtedy trudniej będzie się jej wyzbyć.
  • Ucz dziecko na pamięć wierzy, tekstów piosenek.
  • Naucz dziecko rozwiązywać krzyżówki i słowne łamigłówki – rebusy, krzyżówki i wykreślanki to dla większości z nas wspaniała zabawa, ćwicząca pamięć, wzbogacająca zasób słownictwa. Na naszym rynku obecnie dostępnych jest wiele wydawnictw zawierających łamigłówki dla dzieci.
  • Zachęcaj dziecko do mówienia za swoje zabawki podczas zabawy, odgrywania różnych ról, itp. Przy okazji wzbogacisz Jego wyobraźnię.
  • Improwizuj ze swoim dzieckiem dialogi na różne tematy.
  • Rozmawiaj z dzieckiem przez telefon. Zachęcaj je też do zabawy w dzwonienie do kogoś.
  • Zachęcaj do zabaw, polegających na odgrywaniu różnych ról – np. prezentera telewizyjnego czy radiowego.
  • Graj z dzieckiem wspólnie w gry słowne oraz planszowe, rozwijające słownictwo.
  • W przypadku nieco starszego dziecka, może warto pomyśleć o zapisanie go na kółko polonistyczne, teatralne bądź dodatkowe zajęcia w szkolnej bibliotece.
Kto fajruje w kwietniu?
Kto fajruje w kwietniu?
Śląski Gwiazdozbiór
Śląski Gwiazdozbiór
Słowniczek: z naszego na polski i z polskiego na nasze
Słowniczek: z naszego na polski i z polskiego na nasze

Lista przebojów

1.
Dawid JaniakNie przestanę kochać Ciebie
2.
Paweł GołeckiGóralski zew
3.
Edek DworniczekOdyseja do gwiazd
4.
Damian HoleckiCanto Della Terra
5.
Alpina ShowMoja Lady
6.
Ryszard SawickiOstatni wakacyjny dzień
7.
StachLusia
8.
Izabela FojcikNa zawsze Ty i ja
9.
Proskauer EchoPrzyjmij dziś te czerwone róże
10.
Michalina Starosta i Marcin JanotaWróć do mnie Kochany
11.
Stiff CapellaBo mi dobrze tu
12.
Golden MixTańczę dla Ciebie
13.
Edek SikoraNiebieskie łąki
14.
Kamil Roch Karolczuk, Joanna WojtaszewskaNinon, ach uśmiechnij się
15.
AlinaNic na siłę

Sonda

Wybierz najlepszą piosenkę z kobiecym imieniem w roli głównej cz.2 [głosujemy raz na dobę]