05.06.2020
Czy moje dziecko jest gotowe, by od września rozpocząć naukę w szkole
Jak na razie mamy późną wiosnę – i to najbardziej nienormalną w dziejach. Wielu z nas jakoś nie jest w stanie w ogóle myśleć o wrześniu. Jednak przynajmniej część z nas powinna – szczególnie, jeśli nasze dzieci od jesieni czeka obowiązek szkolny.
Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez nasze dziecko odpowiedniego poziomu rozwoju intelektualnego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego w stopniu, który umożliwi funkcjonowanie w szkole oraz opanowanie programu klasy I.
Niby proste, a termin odległy. Problem w tym, że w momencie rozpoczęcia obowiązkowej edukacji szkolnej całkiem spora grupa dzieci niestety nie osiąga odpowiedniego poziomu dojrzałości szkolnej. Niestety prowadzi to do licznych poważnych reperkusji, które mogą przełożyć się na całą dalszą karierę szkolną dziecka.
Brak dojrzałości szkolnej dziecka nawet w jednej z wyżej wymienionych sfer będzie prowadziło do trudności szkolnych dziecka – czy to w opanowaniu materiału, czy po prostu zwykłym funkcjonowaniu i nawiązywaniu relacji międzyludzkich (czy to z kolegami z klasy i szkoły, czy nauczycielami). Trudności szkolne niestety rzadko mają charakter przejściowy, tym samym prowadzą do niepowodzeń – a to niestety już bardzo złożony i trudny do naprawienia problem.
Brak dojrzałości szkolnej prowadzi też bardzo często do trudności adaptacyjnych, a w konsekwencji niechęci do szkoły – czyli niechęci do chodzenia do szkoły. Nie chodzi tu bynajmniej o kwestię lenistwa, ale o złożony proces psychologiczny, który właściwie uniemożliwia funkcjonowanie dziecka w szkole.
Rozpoczęcie edukacji szkolnej bez osiągnięcia odpowiedniego poziomu dojrzałości szkolnej, przy jednoczesnym braku podjęcia środków zaradczych prowadzić może do opóźnień i zaburzeń rozwojowych, które będą miały znacznie poważniejsze konsekwencje.
Niby proste, a termin odległy. Problem w tym, że w momencie rozpoczęcia obowiązkowej edukacji szkolnej całkiem spora grupa dzieci niestety nie osiąga odpowiedniego poziomu dojrzałości szkolnej. Niestety prowadzi to do licznych poważnych reperkusji, które mogą przełożyć się na całą dalszą karierę szkolną dziecka.
Brak dojrzałości szkolnej dziecka nawet w jednej z wyżej wymienionych sfer będzie prowadziło do trudności szkolnych dziecka – czy to w opanowaniu materiału, czy po prostu zwykłym funkcjonowaniu i nawiązywaniu relacji międzyludzkich (czy to z kolegami z klasy i szkoły, czy nauczycielami). Trudności szkolne niestety rzadko mają charakter przejściowy, tym samym prowadzą do niepowodzeń – a to niestety już bardzo złożony i trudny do naprawienia problem.
Brak dojrzałości szkolnej prowadzi też bardzo często do trudności adaptacyjnych, a w konsekwencji niechęci do szkoły – czyli niechęci do chodzenia do szkoły. Nie chodzi tu bynajmniej o kwestię lenistwa, ale o złożony proces psychologiczny, który właściwie uniemożliwia funkcjonowanie dziecka w szkole.
Rozpoczęcie edukacji szkolnej bez osiągnięcia odpowiedniego poziomu dojrzałości szkolnej, przy jednoczesnym braku podjęcia środków zaradczych prowadzić może do opóźnień i zaburzeń rozwojowych, które będą miały znacznie poważniejsze konsekwencje.