25.10.2019
Gdy nasze dziecko nie akceptuje swojego wyglądu…
Przedszkolak, czy dziecko w wieku wczesnoszkolnym rzadko przywiązuje wagę do swojego wyglądu, ubioru czy fryzury – w najlepszym wypadku marzy o bluzie z postacią z ulubionej bajki, itp. Wszystko nagle ulega zmianie, gdy dziecko wkracza w okres dojrzewania…
Wielu rodziców czy dziadków stykając się ze swoją pociechą ma wrażenie, że z dnia na dzień ma do czynienia z inną osobą. Słodki, pogodny maluch, zaabsorbowany zabawą i nauką nagle spędza całe dnie z kolegami czy surfując po Internecie, w a w dodatku zaczyna dziwnie się ubierać, malować, itp. Dla wielu z nas to szok, wywołujący ostrą reprymendę…
Ciało nastolatka w okresie dojrzewania gwałtownie się zmienia, dziecko nie poznaje się w lustrze – zmiana proporcji ciała, trądzik, nadmierna potliwość, tłuszczące się włosy… W dodatku docinki ze strony kolegów szkolnych i wzorce pojawiające się w mediach.
Efekt? Nasze dziecko farbuje włosy na dziwny kolor, zaczyna nosić ostry makijaż, ubiera się wyzywająco, itp. A i tak jest wiecznie z siebie niezadowolone.
Co możemy zrobić?
Ciało nastolatka w okresie dojrzewania gwałtownie się zmienia, dziecko nie poznaje się w lustrze – zmiana proporcji ciała, trądzik, nadmierna potliwość, tłuszczące się włosy… W dodatku docinki ze strony kolegów szkolnych i wzorce pojawiające się w mediach.
Efekt? Nasze dziecko farbuje włosy na dziwny kolor, zaczyna nosić ostry makijaż, ubiera się wyzywająco, itp. A i tak jest wiecznie z siebie niezadowolone.
Co możemy zrobić?
- Po pierwsze bądźmy przy dziecku, gdy wkracza w okres dojrzewania, przygotujmy je na zmiany, które w nim zajdą – np. pokazując własne zdjęcia z czasów dzieciństwa i dojrzewania.
- Nie krytykujmy dziecka za to, że pragnie wypracować własny styl, niemniej zawczasu stawiajmy pewne granice – bunt buntem, niemniej wskazane, by nasze dziecko chodząc do szkoły wyglądało estetycznie i niezbyt prowokacyjnie.
- Zaoferujmy pomoc w doborze ubioru – np. wspólny wypad na zakupy, czy przeglądanie katalogów w Internecie.
- Utwierdzajmy dziecko w przekonaniu, że jest atrakcyjne, a atuty jego urody wystarczy podkreślić – a nie skrywać pod np. bardzo awangardowa fryzurą, czy ekscentrycznymi strojami.
- Zwróćmy uwagę na wymogi w szkole i tolerancję nauczycieli – większość nie będzie reagowała na buntowniczy wizerunek, niemniej część pedagogów może mieć zastrzeżenia wobec np. malowania paznokci, farbowania włosów, czy zbytniego kolczykowania – wytłumaczmy dziecku, że przez taki wizerunek niepotrzebnie obniża swą notę z zachowania.