19.06.2020
Składniki gotowości szkolnej dziecka – gotowość intelektualna
Ostatnio wspomnieliśmy o kluczowym, aczkolwiek niełatwym zadaniu – jakim jest określenie gotowości szkolnej dziecka, czyli mówiąc prościej gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole. Wprawdzie zaczynamy wakacje, ale akurat odpowiedni poziom dojrzałości dziecko powinno osiągnąć już kilka miesięcy wcześniej, a jeśli w rozwoju są jakieś opóźnienia, to naprawdę ostatni dzwonek, by je naprawić.
Gotowość szkolna dziecka niewątpliwie jest tematem, któremu można poświęcić niejedną rozprawę naukową. Przypomnijmy, że jej brak niestety przełoży się na trudności szkolne dziecka i może prowadzić do niepowodzenia szkolnego. Gotowość szkolną dziecka, wynikającą z dojrzałości szkolnej warunkują 4 składniki – gotowość intelektualna, fizyczna, emocjonalna oraz społeczna. Niestety rozwój naszej pociechy w tych 4 sferach często nie przebiega harmonijnie…
Gotowość intelektualna dziecka mówiąc najprościej oznacza z jednej strony podstawowy zasób wiedzy dziecka o świecie i samym sobie, z drugiej – zainteresowanie nauką. Zgodnie z przyjętymi wytycznymi, dziecko powinno po prostu okazywać zainteresowanie otaczającym światem, wykazywać chęć nauki pisania, czytania, liczenia. Ważna jest też znajomość elementarnych pojęć matematycznych, rozróżniania elementarnych figur geometrycznych (trójkąt, koło, itp.), kierunków (góra, dół, lewo, prawo), proporcji (większe-mniejsze, dłuższe-krótsze). Oczywiście niezbędny jest też odpowiedni zasób słownictwa, co za tym idzie umiejętność wysławiania się, precyzyjnego wyrażania swoich myśli, przeżyć czy potrzeb, jak również formułowanie własnego zdania na dany temat.
Ważnym składnikiem jest również odpowiedni stopień rozwoju uwagi – umiejętność skupienia się przez dłuższy czas na danym temacie, czytanym na głos tekście. Oczywiście wiąże się z tym umiejętność zapamiętywania, czy przyswajania nowych pojęć, informacji czy choćby prostych wierszyków.
Gotowość intelektualna dziecka mówiąc najprościej oznacza z jednej strony podstawowy zasób wiedzy dziecka o świecie i samym sobie, z drugiej – zainteresowanie nauką. Zgodnie z przyjętymi wytycznymi, dziecko powinno po prostu okazywać zainteresowanie otaczającym światem, wykazywać chęć nauki pisania, czytania, liczenia. Ważna jest też znajomość elementarnych pojęć matematycznych, rozróżniania elementarnych figur geometrycznych (trójkąt, koło, itp.), kierunków (góra, dół, lewo, prawo), proporcji (większe-mniejsze, dłuższe-krótsze). Oczywiście niezbędny jest też odpowiedni zasób słownictwa, co za tym idzie umiejętność wysławiania się, precyzyjnego wyrażania swoich myśli, przeżyć czy potrzeb, jak również formułowanie własnego zdania na dany temat.
Ważnym składnikiem jest również odpowiedni stopień rozwoju uwagi – umiejętność skupienia się przez dłuższy czas na danym temacie, czytanym na głos tekście. Oczywiście wiąże się z tym umiejętność zapamiętywania, czy przyswajania nowych pojęć, informacji czy choćby prostych wierszyków.