14.08.2020
Składniki gotowości szkolnej dziecka – gotowość społeczna
Powróćmy jeszcze na chwilę do kwestii gotowości szkolnej dziecka, będącej warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia przez naszego malucha edukacji w klasie I. szkoły podstawowej…
Mówiąc o dojrzałości szkolnej dziecka nie możemy zapomnieć też o dojrzałości społecznej naszego malucha. To kolejna sfera, która - zwłaszcza obecnie – często jest słabiej rozwinięta, niż pozostałe. Mowa o dojrzałości społecznej dziecka. Rozwój tej sfery szczególnie w tym roku budzi spore obawy, z uwagi na przymusową izolację dziecka od rówieśników i przedszkola przez wiele miesięcy.
Dziecko gotowe w sferze społecznej na rozpoczęcie edukacji potrafi samodzielnie podejmować racjonalne decyzje (choćby bezpiecznie przechodząc przez jezdnię. Dziecko potrafi też przystosować się do nowego środowiska – czyli szkoły. Ważna jest też umiejętność podporządkowania się normom grupowym, umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów, chętny udział w zabawach z rówieśnikami – niedopuszczalna jest postawa, polegająca na odmowie udziału w zabawie grupowej, bo inni „są głupi”. Dodać należy też umiejętność przestrzegania podstawowych reguł zabaw lub gier. Niezbędne jest też wykonywanie poleceń rodziców czy opiekunów.
Dziecko gotowe w sferze społecznej na rozpoczęcie edukacji potrafi samodzielnie podejmować racjonalne decyzje (choćby bezpiecznie przechodząc przez jezdnię. Dziecko potrafi też przystosować się do nowego środowiska – czyli szkoły. Ważna jest też umiejętność podporządkowania się normom grupowym, umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów, chętny udział w zabawach z rówieśnikami – niedopuszczalna jest postawa, polegająca na odmowie udziału w zabawie grupowej, bo inni „są głupi”. Dodać należy też umiejętność przestrzegania podstawowych reguł zabaw lub gier. Niezbędne jest też wykonywanie poleceń rodziców czy opiekunów.