Aktualności wróć do listy
24.11.2017

Jakie są najlepsze sposoby wzbogacania zasobu słownictwa dziecka?

Panie. To było tak. On przyszoł no i tego – no wie Pan… No tam przyszoł i chciał kupić – no wie Pan, te one, no te fioletowe czekoladowe… Rozumie Pan? No, to te takie [pip… pip…] słodkie… Chyba nikt z nas nie chce, żeby nasze dziecko mówiło w przyszłości w taki sposób (o ile ktoś nie zrozumiał, to „elokwentny” pan opisywał człowieka kupującego słodycze). Choć właściwie wypowiedź nie była jeszcze najtragiczniejsza – nie było w niej kilkunastu zwrotów obcojęzycznych… Żarty żartami, ale co zrobić, by nasze dzieci miały jednak bogatsze słownictwo i potrafiły zbudować zrozumiałą wypowiedź?
Jak to mawiają – czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał. W tym przypadku stare przysłowie jest zaskakująco trafne. Dbanie o rozwój leksykalny dziecka należy zacząć od najmłodszych lat. Nie znaczy to jednak, że gdy dziecko jest starsze, to już nic nie zrobimy – po prostu, jeśli troszkę zaniedbano temat u malucha, u starszego dziecka bardziej się napracujemy.
Jakie więc są sposoby wzbogacana słownictwa naszego dziecka?
Sposoby te są podobne niezależnie od wieku – czy mówimy o przedszkolaku, czy nawet gimnazjaliście. Już od małego musimy kłaść nacisk na konieczność wypowiadania się przez dziecko pełnymi zdaniami, unikanie używania skrótów w mowie i piśmie. Czy to łatwe w dobie maili, komunikatorów i SMSów? Zdecydowanie nie.
Co może okazać się pomocne
  • Czytanie dużej ilości książek – niezależnie, czy będą to powieści, czy teksty popularnonaukowe, niewątpliwie lektura ich – czy to z rodzicami, czy już samodzielna, ma niebagatelny wpływ na zasoby leksykalne człowieka w każdym wieku (przy okazji nasze też). Ważne, by – zwłaszcza przy lekturze samodzielnej, dziecko miało pod ręką słownik wyrazów obcych, języka polskiego (lub ewentualnie leksykon).
  • Ucz dziecko, żeby pisząc maile, posługiwało się pełnymi zdaniami i unikało skrótów. Możecie poćwiczyć np. wysyłając – dla zabawy – maile do siebie nawzajem. Przy okazji możesz poduczyć Dziecko tzw. netykiety.
  • W SMSach używanie polskich znaków jest trudne. Nie znaczy to jednak, że od razu należy pisać z błędami ortograficznymi czy używając nieistniejących skrótów (moda na pisanie tworów słowopodobnych złożonych z samych spółgłosek jest przykładem tej głupawej mody). Dziecko powinno zrozumieć, że lepiej napisać mniej, ale zrozumiale, niż dużo, ale w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
  • Czytając wspólnie książkę, czy oglądając film, upewnij się, czy dziecko rozumie wszystkie słowa – w razie wątpliwości wytłumacz je dziecku lub zajrzyjcie wspólnie do słownika (tradycyjnego bądź wirtualnego). Nie zadowalaj się jednak krótką odpowiedzią, czy wszystko dziecko rozumie. Gdy pojawia się jakieś – w Twojej ocenie – trudne bądź rzadkie sformułowanie – poproś, by dziecko samodzielnie je zdefiniowało.

    Wkrótce wrócimy do tematu
Kto fajruje w kwietniu?
Kto fajruje w kwietniu?
Śląski Gwiazdozbiór
Śląski Gwiazdozbiór
Słowniczek: z naszego na polski i z polskiego na nasze
Słowniczek: z naszego na polski i z polskiego na nasze

Lista przebojów

1.
Paweł GołeckiGóralski zew
2.
Edek DworniczekOdyseja do gwiazd
3.
Dawid JaniakNie przestanę kochać Ciebie
4.
Damian HoleckiCanto Della Terra
5.
Ryszard SawickiOstatni wakacyjny dzień
6.
Izabela FojcikNa zawsze Ty i ja
7.
StachLusia
8.
Michalina Starosta i Marcin JanotaWróć do mnie Kochany
9.
Alpina ShowMoja Lady
10.
Stiff CapellaBo mi dobrze tu
11.
Edek SikoraNiebieskie łąki
12.
Golden MixTańczę dla Ciebie
13.
Kamil Roch Karolczuk, Joanna WojtaszewskaNinon, ach uśmiechnij się
14.
AlinaNic na siłę
15.
Andy & LuciaZ Tobą być

Sonda

Wybierz najlepszą piosenkę o wiośnie [głosujemy raz na dobę]