24.09.2021
Skąd trudności po powrocie do szkoły
Początek roku szkolnego za nami, niemniej wiele dzieci i nastolatków – znacznie więcej niż w innych latach – boryka się z problemami adaptacyjnymi, czyli po prostu nie potrafi dostosować się do szkolnych realiów (czy to jako pierwszoklasista, czy też na nowym etapie edukacji, czy też w wyniku powrotu po edukacji zdalnej).
Powrót do szkoły wymaga ze strony dzieci znacznie większej samodzielności – często samodzielne chodzenie do szkoły i powroty z niej, konieczność powrotnego radzenia sobie samemu w szkole, z przestrzeganiem szkolnych reguł. Nie oszukujmy się – podczas nauki zdalnej, pomimo braku czasu, dzieci mogły liczyć na bieżąco na nasze wsparcie czy podpowiedź, znacznie łatwiej mogły też korzystać (nie zawsze etycznie) z różnych pomocy (mówiąc dosadniej – bez skrępowania mogły ściągać), a wszelkie testy, sprawdziany, itp. były znacznie mniej restrykcyjne (oczywiście nauka zdalna dla dzieci z gorszym dostępem do komputera i Internetu bywała traumatyczna, i miała swoje mroczne, stresujące aspekty – ale zupełnie inne, niż podczas tradycyjnej edukacji).
Powrót do dosyć restrykcyjnych szkolnych reguł, zmiana nabranych w ostatnim czasie nawyków, systematyczna nauka, w połączeniu z częstymi brakami w wiedzy i umiejętnościach, które powstały przy okazji edukacji zdalnej, to mieszanka iście wybuchowa.
Dodajmy do tego, że przy okazji edukacji zdalnej, a jednocześnie naszej pracy zdalnej, przynajmniej w sensie fizycznym przebywaliśmy z naszymi pociechami 24 h na dobę. Było to często frustrujące, z drugiej strony wzmocniło nasze więzi, a u naszych dzieci wzmocniło poczucie, że przez cały czas mogą liczyć na nasze wsparcie i bliskość. W efekcie po powrocie do szkoły, u wielu dzieci może pojawić się lęk separacyjny.
Powrót do dosyć restrykcyjnych szkolnych reguł, zmiana nabranych w ostatnim czasie nawyków, systematyczna nauka, w połączeniu z częstymi brakami w wiedzy i umiejętnościach, które powstały przy okazji edukacji zdalnej, to mieszanka iście wybuchowa.
Dodajmy do tego, że przy okazji edukacji zdalnej, a jednocześnie naszej pracy zdalnej, przynajmniej w sensie fizycznym przebywaliśmy z naszymi pociechami 24 h na dobę. Było to często frustrujące, z drugiej strony wzmocniło nasze więzi, a u naszych dzieci wzmocniło poczucie, że przez cały czas mogą liczyć na nasze wsparcie i bliskość. W efekcie po powrocie do szkoły, u wielu dzieci może pojawić się lęk separacyjny.