31.07.2020
Składniki gotowości szkolnej dziecka – gotowość emocjonalna
Wakacje w pełni, ale coraz bliżej 1. września – moment szczególnie ważny dla przyszłych pierwszoklasistów i ich najbliższych. Pytanie, czy nasze dziecko jest w pełni gotowe do podjęcia edukacji w szkole.
Wspominaliśmy już o gotowości dziecka w aspekcie intelektualnym oraz fizycznym. Kolejnym ważnym komponentem jest też gotowość dziecka pod względem emocjonalnym. Dodajmy, że właśnie z tą sferą wiąże się wiele problemów. Mówiąc o gotowości emocjonalnej dziecka, należy wspomnieć o umiejętności panowania nad swymi emocjami – w tym powstrzymywania się od wybuchu płaczem lub złością z byle powodu. Ściśle związana z tym jest samokontrola, wiara w swoje możliwości i w siebie czy niezniechęcanie się drobnymi trudnościami – w praktyce chodzi o to, by nasze dziecko nie porzucało zadania tylko dlatego, że na pierwszy rzut oka uzna je za nieciekawe lub nudne. Oczywiście związane jest to również z umiejętnością doprowadzenia rozpoczętej pracy do końca. Ważny jest też pewien stopień empatii – przejawiającej się jako wyrozumiałość dla innych, w tym bliskich oraz dla kolegów. Ważnymi cechami są też konsekwencja, obowiązkowość oraz pewien stopień samodzielności – dziecko nie może prosić nauczyciela o pomoc w wykonaniu każdego zadania, czy czynności. Z tą cechą wiąże się zdolność do odnoszenia do siebie poleceń wydanych całej grupie. Oczywiście dodać należy umiejętność rozstania się z rodzicem czy innym opiekunem na kilka godzin.