17.07.2020
Składniki gotowości szkolnej dziecka – gotowość fizyczna
Wracamy do bardzo istotnego z punktu widzenia każdego rodzica dziecka u progu szkoły tematu gotowości szkolnej dziecka. Na kilka tygodni przed rozpoczęciem szkolnej drogi naszego dziecka, jej właściwy poziom we wszystkich sferach rozwoju jest nieodzowny.
Ostatnio nieco uwagi poświęciliśmy gotowości intelektualnej dziecka do rozpoczęcia szkoły, tym razem przybliżmy kwestię równie istotnej gotowości fizycznej, czyli odpowiedniemu stopniu rozwoju fizycznego dziecka.
Dziecko gotowe do rozpoczęcia szkolnej nauki powinno cechować się ogólnym dobrym stanem zdrowia, odpornością na zmęczenie (jak choćby siedzenie przez 45 minut w szkolnej ławce, bądź wykonywanie określonych czynności). Wspomnieć należy też odpowiedni poziom sprawności ruchowej, manualnej (umiejętność prawidłowego trzymania ołówka, posługiwanie się nożyczkami, umiejętność kreślenia znaków, szlaczków, posługiwania przyborami plastycznymi). Tutaj też zaliczana jest podstawowa orientacja przestrzenna (określenie podstawowych kierunków – lewo-prawo, tył-przód, góra-dół), określona stronność ciała (czyli praworęczność lub leworęczność). Dodajmy, że czasami w tej sferze zdarzają się opóźnienia. Nieodzowny jest tu też prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i związana z nim koordynacja ruchowa czy np. wzrokowo-ruchowa.
Z prawidłowym rozwojem fizycznym wiąże się też sprawny układ artykulacyjny – niestety wszelkie wady wymowy bardzo utrudnią dziecku komunikację z nauczycielem oraz rówieśnikami. Ważnym czynnikiem jest też brak poważnych uszkodzeń wzroku lub słuchu – a w przypadku ich pojawienia się, umiejętność posługiwania się okularami czy np. aparatem słuchowym.
Dziecko gotowe do rozpoczęcia szkolnej nauki powinno cechować się ogólnym dobrym stanem zdrowia, odpornością na zmęczenie (jak choćby siedzenie przez 45 minut w szkolnej ławce, bądź wykonywanie określonych czynności). Wspomnieć należy też odpowiedni poziom sprawności ruchowej, manualnej (umiejętność prawidłowego trzymania ołówka, posługiwanie się nożyczkami, umiejętność kreślenia znaków, szlaczków, posługiwania przyborami plastycznymi). Tutaj też zaliczana jest podstawowa orientacja przestrzenna (określenie podstawowych kierunków – lewo-prawo, tył-przód, góra-dół), określona stronność ciała (czyli praworęczność lub leworęczność). Dodajmy, że czasami w tej sferze zdarzają się opóźnienia. Nieodzowny jest tu też prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i związana z nim koordynacja ruchowa czy np. wzrokowo-ruchowa.
Z prawidłowym rozwojem fizycznym wiąże się też sprawny układ artykulacyjny – niestety wszelkie wady wymowy bardzo utrudnią dziecku komunikację z nauczycielem oraz rówieśnikami. Ważnym czynnikiem jest też brak poważnych uszkodzeń wzroku lub słuchu – a w przypadku ich pojawienia się, umiejętność posługiwania się okularami czy np. aparatem słuchowym.